SAGAN OM SÄNGEN

av Kennet Strannerklint

Att bli förälskad är likadant oavsett i vilken ålder man befinner sig i. Det är samma känsla om man är 8 eller 80. Vi hade båda kraschade äktenskap bakom oss. När vi började närma oss de 50 och barnen var utflugna, gav vi oss ut för att prova lyckan och se om den kunde ta oss till ”Sjunde Himlen”.

Det blev kärlek vid första ögonkastet. Passionen blev mer än en nätflirt. Vi började åka till varandra flera gånger i veckan. Eftersom det var 20 mil emellan oss så började situationen bli allt mer ansträngande. Särskilt eftersom vi skulle lyckas pricka in träffarna mellan våra arbetspass. Men att träffas var det ingen av oss som ville ge avkall på. Efter ett drygt år hade vi kommit till det stadiet att det hela var ohållbart. Vi var helt enkelt tvungna att slå ihop våra påsar.

Nu började den stora dragkampen. Vi hade arbeten, familjer och vänner på respektive håll. Hur skulle vi göra med hus och dubbla bohag? Eftersom ingen ville ge sig, så kom min kvinna med den bästa lösningen. -Vi flyttar halva vägen var! Vi tog fram kartan och började mäta och pekfingret hamnade mitt på den östgötska slätten. Ett område som ingen av oss tidigare överhuvud taget hade reflekterat över.

Efter att vi hittat det perfekta huset, så skulle det mätas och planeras.

Varje centimeter av huset skulle mätas upp, så att när väl flyttlasset gick så skulle gubbarna bara kunna placera ut möblerna efter ritningen. Det blev många turer till återvinningen och till kyrkornas hjälpverksamhet. På Blocket blev vi också storkunder, både som köpare och säljare.

Det mesta verkade löst ända tills vi kom till sängen. Då vi båda hade var sin dubbelsäng, var det väl egentligen bara att dra lott så skulle det hela vara löst. Eftersom allt hittills hade gått i recyclingens tecken sa min kvinna att; -Jag vill att vi köper en ny säng! Sängen var på något sätt det allra heligaste för henne. -Ingen av våra tidigare ska ha legat i den här sängen. -Den ska bara vara vår!

Sagt och gjort. Nu började ”Jakten på den perfekta Sängen”. Efter mycket provliggande blev det hela avgjort. Det var inte bara Astrid Lindgren som hade fastnat för Mio, min Mio. Även jag hade hittat en Mio, min Mio-säng. Valet hade stannat på en continentalsäng i Bedtime-serien.

Det hade bara gått några månader när det började knaka i fogarna. Då var det inte de äktenskapliga fogarna som började släppa i limningen. Det var helt enkelt sängen som började falla ihop. När det efter ett drygt år kändes som att ligga i en hängmatta, kontaktade vi Mio. Då man hela tiden ramlade in i gropen i mitten blev det till slut ohållbart. Eftersom vi inte väger 150 kg per person, möjligtvis tillsammans, så hade vi förväntningar om att sängen skulle hålla åtminstone i 10 år.  

Nu kom nästa chock i kontakten med Mio. Efter att vi legat i dubbelsängen i över ett år fick vi reda på att det inte är en dubbelsäng. Det är två enkelsängar som är ihopsatta, trots att den både marknadsförs och säljs som en dubbelsäng. -Ska Ni ha en dubbelsäng så skulle Ni ha valt en säng för 50 tusen istället för 10, menar Mio. Ja, det var ju så dags att få reda på det nu.

Helt plötsligt så hade vår säng degraderats till två enkelsängar. -Ni får absolut inte ligga på kanten eller i mitten av sängen. Ni måste ligga precis still i mitten, var och en på sin sänghalva. Först tog man det som en skämt, men efter att ha frågat om, med samma resultat, så tänkte man att ”alla kan ju ha en dålig dag på jobbet” och säga fel saker. Skulle alla ha en Mio-säng, med de förhållningsorderna, så skulle hela mänskligheten vara utdöd på mindre än tre generationer. 

När vi ytterligare 1½ år senare får exakt samma svar från Mio, utan att något var löst, så förstod vi att de menade allvar. De fortsatte i samma anda.

-Ni är de enda som har klagat på den här sängen! Självklart lade vi även detta svar bland de andra fablerna i Rödluvans korg på väg hem till sin mormor och förhoppningsvis mer stabila säng.

© Kennet Strannerklint

Detta material får delvis eller i sin helhet kopieras eller på annat vis reproduceras, elektroniskt, mekaniskt, analogt och digitalt, eller genom tankeöverföring eller på annat outforskat vis, på papper, plast, band eller annan känd eller framtida substans, i blindskrift, i ljud- eller bildform; den får även musiksättas, dramatiseras, filmas, videoseras, animeras eller omvandlas till balett, mimföreställning eller sångspel, oratorium eller opera. Den får även användas i reklamsammanhang, i förbindelse med agitation och propaganda. En skriftlig överenskommelse rörande det ovannämnda med rättighetsinnehavaren © Kennet Strannerklint, är dock oundgänglig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *