DEN 11 SEPTEMBER FYLLER ERIK BENGT ÅR

Det var en söndag, när Erik Bengt föddes, klockan var 02 på natten. Sedan dess firar Erik Bengt alltid sina födelsedagar på en söndag, med start klockan 02 på natten, och det oavsett om alla hans gäster förses med portkodnyckeln eller ej. Så även det här året, då den svenska almanackan pekade ut varje Lilian och Lilly som namnsdagens offer och en av gästerna fick vänta vid den låsta porten till halv fem på den kylslagna höstmorgonen.

Vi som blev insläppta, var en skiftande skara födelsedagshyllningsgäster av vilka jag nämner bara tre. Jag börjar med Sydsudans skatteminister. Lite otippat kanske? Inte för oss som känner Erik Bengt som sin egen blue jeansficka. Erik Bengt är nämligen en högt ansedd auktoriserad revisor, och som sådan nyttjas han som Sydsudans rådgivare i beskattningsfrågor. En del människor ruvar onekligen på talanger som inte alla deras bekanta är bekanta med.

Skatteministern hade med sig 120 burkar nästan drickbart öl, bryggt i Juba och en babykamel, som han fick ta in i Sverige tack vare sin diplomatiska status. I går sålde Erik Bengt kamelen till sin lokala slaktare efter att denne svor på sin femte hustrus grav att han inte skall använda den i lasagne.

En annan celeber gäst var Michael Lind, en stor dansk tubaist. Han hade med sig ett munstycke som spelar både på ut- och inandning som present. Erik Bengt har nämligen inte färre än tre ventiler på sin blåsbas och många strängar på sin lyra. En av dem är att han är en mycket skicklig tubaist. Tillsammans framförde de John Cages alltför sällan spelade komposition ”4′33″”. Jag vill inte låta insmickrande bara på grund av att det var Erik Bengts födelsedag, men jag vill hävda att deras framförande var i världsklass och jag är glad att jag fick möjlighet att spela in det på min mobil. Sedan dess lyssnar jag på det varje gång jag cyklar till Ica Maxi eller också grunnar på hemlighuset.

Erik Bengt är även en practical joke-makare av rang. Det kan en hel del av hans vänner bekräfta, så även jag. Erik Bengt är mitt aktiebolags revisor och en gång skickade han till skatteverket en rapport att jag tjänade 140 miljoner året innan. Reaktionen kom ganska så snabbt, som ett brev på posten – som man säger även när det inte rör sig om ett postbefordrat brev. Jag var skyldig staten 90 miljoner svenska kronor i obetalda skatter, förkunnade brevet. Erik Bengt skrattade hjärtligt och gott när han såg min reaktion och sa att det är inget som helst problem, att jag har fem år på mig att justera min deklaration.

Och så har också skett, och Erik Bengt fakturerade mig åttatusen kronor för den justeringen. Men som han alldeles korrekt konstaterade: Åttatusen kronor är ganska så mycket mindre än nittio miljoner och dessutom är momsen avdragsgill.

 Detta har jag naturligtvis inte glömt bort och följaktligen, för att kompensera mig, hade jag ingen födelsedagspresent med mig, utan tvärtom, jag åt mig övermätt på alla upptinade födelsedagsrätter, så att det inte blev mycket över för de andra gästerna. Där fick han och där fick de. Eller snarare inte. Det är mitt sätt att spexa.

Erik Bengts skämtlynne visualiseras även vid valet av logotyper till hans bolag. Exempelvis utgörs en av dem av en likkista med ett stort kors på, som om företaget var ett dotterbolag till Draculas blodsugarverksamhet… En annan består av helblå cirkel med en hängande pitt med stort ollon inuti.

Jag har ett flertal gemensamma foton på Erik Bengt och mig tillsammans, men samtliga är tagna i olika bastun, med våra logon väl synliga. Dem vill jag inte förevisa här eftersom man bör akta sig för att göra andra jalu. Därför får ni se här ett foto på mig och min EU-buddy Christer Hermansson i stället. Christer är mannen med glasögonen.

Än en gång grattis, Erik Bengt. Jag är glad att vi stretar tillsammans som ler och långhalm.

© Vladimir Oravsky

Detta material får delvis eller i sin helhet kopieras eller på annat vis reproduceras, elektroniskt, mekaniskt, analogt och digitalt, eller genom tankeöverföring eller på annat outforskat vis, på papper, plast, band eller annan känd eller framtida substans, i blindskrift, i ljud- eller bildform; den får även musiksättas, dramatiseras, filmas, videoseras, animeras eller omvandlas till balett, mimföreställning eller sångspel, oratorium eller opera. Den får även användas i reklamsammanhang, i förbindelse med agitation och propaganda. En skriftlig överenskommelse rörande det ovannämnda med rättighetsinnehavaren (© Vladimir Oravsky) är dock oundgänglig. Vladimir Oravskys åsikter och uttryck, vare sig det är fiktion eller fakta, måste inte nödvändigtvis delas av Strannerklint Media.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *