24 APRIL FÖRSÖKSDJURENS DAG

I dag, den 24 april är utsedd till försöksdjurens dag.

Och det är du och jag, kära läsare, som är försöksdjuret. Det är du och jag som är villebrådet och det experimenteras vilt med din hälsa.

Det står inte ”INGEN REKLAM. TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!” på min dörr. Eftersom under den tid som jag skyltade med denna vädjan, var den ignorerad. Så jag gav efter och släpar sedermera kilovis av skändad natur och våldtagen miljö till pappersuppsamlingsställen.

Och när jag ändå har återvinningsbudskap på tal, så vill jag citera följande från WiLLY:S reklamveckoblad:

1/ ”Denna produkt är tryckt på återvinningsbart papper och har en miljövänlig tryckprocess”.

Produkten är alltså inte tryckt på återvunnet material utan den är ”återvinningsbar”. Hur skulle den se ut eller vad skulle den vara framställd av, för att inte vara återvinningsbar? Kan WiLLY:S svara på den frågan?

2/ ”Posten Klimatekonomisk DR”

”Klimatekonomiskt DR innebär att det är miljöanpassat, återvinningsbart och klimatkompenserat.”

Denna WiLLY:S reklamtidning verkar således vara en ren gudagåva för miljön och naturen. Naturen borde utan fördröjning skicka ett tacksamhetstelegram till Axfoodkoncernen som bland mycket annat även äger WiLLY:S.

Precis innan jag skulle kasta denna uppenbara miljönedsmutsningsprodukt på returpappersinsamlingshögen, föll min blick på rubriken ”Din plånbok kommer att tacka dig”.

Jag tittade utmanande på min plånbok: Är du slö, eller varför tackar du mig inte? Plånboken svarade: Det är bildspråk din drummel, jämförbart med finansministern Borgs ”samlande i ladorna”. Har du inte lärt dig än att man skall undvika att vara konkret, att man skall själv låta mottagaren fylla bilden med en innebörd? Har du inte lärt dig än att just det är det senaste receptet på en succéfull taktik och att den som använder sig av den kan dessutom alltid och vid varje påkallat tillfälle slå ifrån sig ansvaret, genom att hävda att med det där, menade jag något helt annat, än det som du tolkade in.

Reklamblaskans nästa stora uppmaning lyder ”Spara pengar redan till frukost”. Dubbeltydigheten i budskapet är klart. Vad som är mindre klart är däremot påståendet, att om jag köper inte mindre än 4 (fyra) sockriga, krämfyllda munkar på en och samma gång, så sparar jag pengar. En oljig bakelse till frukost är redan en för mycket, men enligt blaskan kommer jag att spara mina pengar redan till frukost, om jag inhandlar hela fyra sötfeta munkar.

Köper jag 3 (tre) gräddglass à 250 g, då får jag rabatt på futtiga 5:00. 5 kronor rabatt för trekvarts kilo socker- och fettsprängd, knappast hälsofrämjande kaloribomb. Det du.

Sedan följer den fet-feta rubriken ”Nu kan du få ännu mer för pengarna. Om du betalar lite mindre.”

Den avstår jag att kommentera, men jag ser redan nu fram emot Axfoodkoncernens nästa, nästan alldeles sanna löfte: ”Nu kan du få allt, vad du än pekar på. Om du inte betalar alls.”

Följande rubrik har jag lättast att fatta: ”Heta priser på Tex-Mex!”

Tex-Mex uppfattas nämligen som extra kryddig och därmed ”het mat”, och följaktligen måste det vara så, att om man köper inte mindre än 6 (sex) burkar söt majs med hög GI, på en och samma gång, så inhandlar man den för det påstådda ”heta priset”.

Nästa oändligt lockande försäljningsrubrik är ”Barnsligt billigt!”.

Jag vet inte vad ”barnsligt billigt” betyder. Finns denna sammansättning över huvudtaget i det svenska språket, liksom exempelvis det sammansatta uttrycket indianknep, eller rör det sig om en infantil nybildning?

Adjektivet ”barnslig” kan tolkas som synonym till ”lik ett barn”, ”oskuldsfull”, ”oerfaren”, ”lekfull”, ”barnasinnad”; ”naiv”, ”infantil”, ”outvecklad”, ”dum”, ”oförståndig”, ”omogen”, ”pueril”, ”enfaldig” et cetera, kära barn sägs ha många namn. Men inga av dessa synonymer passar in. Eller skulle man kunna säga exempelvis ”billigt likt ett barn”? Och vad får du ut i så fall av detta budskap?

Det som får exemplifiera det barnsligt billiga är exempelvis blöjor. Man får 10 kronor rabatt på 38 blöjor, det vill säga man får 26 öre rabatt på 38 blöjor. Observera dock att detta generösa erbjudande gäller BARA om, du samtidigt ”handlar varor för minst 300kr”. Jäklar vad barnsligt billigt!. Och jäklar vad väl genomtänkt. Tänk hur många munkar och glass och ”krispiga majskorvar” och smoothies och … tvingas du att inhandla, om du vill nappa på erbjudandet att få en blöja 26 öre billigare.

Uppmaning till WiLLY:S, Axfoodkoncernen och alla andra försäljare som genom åren och decennier kastar bort miljarder kronor på mer eller mindre skämtsam och oseriös marknadsföring och skövlar skog och smutsar ner miljö för att ägarna skall samla i deras lador, får att deras plånböcker skall tacka dem.

Sluta experimentera med våra kroppar. Sluta experimentera med vår hälsa. Sluta locka och uppmana mindre bemedlade människor att spendera sina slantar på fyrdubbla och sexdubbla portioner av ohälsosam, fet, söt, kaloririk och vitamin- och mineralfattig bukfylla. Det är hög tid att ni fattar att ni är medansvariga och därmed medskyldiga för de ”välfärdssjukdomar” som oftast drabbar de samhällssvaga och fattiga. Vänta inte ända fram till den dagen lagar och förordningar kommer att tvinga er till det.

© Vladimir Oravsky

Detta material får delvis eller i sin helhet kopieras eller på annat vis reproduceras, elektroniskt, mekaniskt, analogt och digitalt, eller genom tankeöverföring eller på annat outforskat vis, på papper, plast, band eller annan känd eller framtida substans, i blindskrift, i ljud- eller bildform; den får även musiksättas, dramatiseras, filmas, videoseras, animeras eller omvandlas till balett, mimföreställning eller sångspel, oratorium eller opera. Den får även användas i reklamsammanhang, i förbindelse med agitation och propaganda. En skriftlig överenskommelse rörande det ovannämnda med rättighetsinnehavaren (© Vladimir Oravsky) är dock oundgänglig. Vladimir Oravskys åsikter och uttryck, vare sig det är fiktion eller fakta, måste inte nödvändigtvis delas av Strannerklint Media.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *