22 MARS KENNETHDAGEN

Jag har en kompis som heter Kennet Karl Gustav, i förnamn alltså, men jag har kallat honom bara Kennet, de senaste 29 åren. Vi brukar äta baguette tillsammans, det vill säga vi avnjuter vanligt franskt vitt matbröd, men vi kallar den pain riche, liksom de flesta svenskar som vill känna sig lite fina för stunden. Kennet bad mig att skriva några ord om Kennet på Kennetdagen som infaller den 22 mars, det vill säga då en mängd Kennet firar sin namnsdag de senaste 13 åren. (Tidigare hade Kennet namnsdag den 29 april och före 1993, den 13 januari.)Jag tyckte att det var en strålande idé. Man firar ju Victoriadagen, så varför inte fira även Kennetdagen och upphöja även den till allmän flaggdag. Inte alla Kennet är stolta över sitt förnamn. K:et i Bruno K. Öijers, namn stod fram till år 1999 för Kenneth, eftersom han döptes till Kenneth Bruno. Men Bruno K. är en äkta poet och äkta poeter skall gärna vara mäkta märkvärdiga och dessutom skyddade av ett nom de plume, så följdriktigt, Kenneth Bruno bytte sitt namn till det oigenkännbara Keats Bruno. ”A thing of beauty is a joy forever”, lyder den odödlige John Keats inledande rader i hans berömda “Endymion”. John Keats sökte så intensivt efter idealskönheten och idealkärleken att hans eld slocknade redan mellan hans 25:e och evighetens födelsedag. ”Trots att mina ambitioner med romanen, ’The Galton Case’ / ’Vem var John Brown?’, var ganska blygsamma, så var det besvärligt att komma igång. Jag övervägde och förkastade minst ett dussin idéer på jakt efter en samlande princip. Den bärande idén, den som skulle ladda de andra och ordna deras förekomst i berättelsen, var en variant på oidipustemat”, lär den världsberömde Ross Macdonald, som också gömt undan sitt riktiga namn: Kenneth Millar. Och så har vi Kenneth Noland. Det finns knappast någon svensk som inte sett hans konst eller något objekt som är starkt påverkade av hans färgfältsmåleri. Och ändå är det rätt så få som tänker: Det är Kenneth Noland som står bakom all denna skönhet. Grattis på namnsdagen K.

© Vladimir Oravsky

Detta material får delvis eller i sin helhet kopieras eller på annat vis reproduceras, elektroniskt, mekaniskt, analogt och digitalt, eller genom tankeöverföring eller på annat outforskat vis, på papper, plast, band eller annan känd eller framtida substans, i blindskrift, i ljud- eller bildform; den får även musiksättas, dramatiseras, filmas, videoseras, animeras eller omvandlas till balett, mimföreställning eller sångspel, oratorium eller opera. Den får även användas i reklamsammanhang, i förbindelse med agitation och propaganda. En skriftlig överenskommelse rörande det ovannämnda med rättighetsinnehavaren (© Vladimir Oravsky) är dock oundgänglig. Vladimir Oravskys åsikter och uttryck, vare sig det är fiktion eller fakta, måste inte nödvändigtvis delas av Strannerklint Media.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *